Τα 40 είναι τόσο συμβολικό όσο και ουσιαστικό ορόσημο στη ζωή κάθε άνδρα.

Η αίσθηση της άφθαρτης νεότητας και του «δεν παθαίνω τίποτα εγώ» έχει αντικατασταθεί από μεγαλύτερη σύνεση – δίχως φυσικά αυτό να σημαίνει πως δεν παραμένετε δραστήριοι και σωματικοί υγιείς και δυνατοί.

Το Σώμα μας Έχει Αλλάξει

Όπως και να το κάνουμε, όμως, τα 40 μάς βάζουν πλέον στο κατώφλι της μέσης ηλικίας, και οι ανάγκες του σώματός μας είναι πλέον αρκετά διαφορετικές από ό,τι 20 ή και 10 χρόνια πριν.

Κι όσο κι αν θέλουμε να υιοθετήσουμε μια ιδανική διατροφή, το πολυάσχολο πρόγραμμα συχνά δεν μας επιτρέπει να είμαστε τόσο επιμελείς και προσεκτικοί όσο θα θέλαμε.

Η λύση; Καλής ποιότητας συμπληρώματα διατροφής, που μπορούν να αναπληρώσουν τις θρεπτικές ανάγκες του οργανισμού μας εύκολα και δίχως ιδιαίτερο κόπο.

Η Σημασία των Συμπληρωμάτων Διατροφής

Παρότι δεν υποκαθιστούν την ανάγκη για καλές διατροφικές συνήθειες, τακτική άσκηση και καλό ύπνο, τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην προστασία και την ενίσχυση της φυσικής μας κατάστασης και υγείας.

Υπάρχει, όμως, μια προϋπόθεση για αυτό: πρέπει να επιλέγουμε τα σωστά συμπληρώματα διατροφής, αυτά δηλαδή που είναι κατάλληλα για την ηλικία και τον οργανισμό μας.

Το πρώτο βήμα, λοιπόν, είναι να προσδιορίσουμε τις ανάγκες που έχει ο μέσος σαραντάχρονος άντρας.

1. Πρωτεΐνη

Αν στο μυαλό σας τα πρωτεϊνικά συμπληρώματα διατροφής είναι μόνο για νέους που θέλουν να κάνουν… μπράτσα, χρειάζεται να αλλάξετε άμεσα τον τρόπο σκέψης σας.

Δυστυχώς, οι περισσότεροι σαραντάρηδες (και άνω) δεν καταναλώνουν αρκετές ή τις κατάλληλες πρωτεΐνες για τις ηλικιακές τους ανάγκες.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι ανάγκες ενός άντρα σε πρωτεΐνη αυξάνονται, παρά μειώνονται με τα χρόνια!

Το καύσιμο που χρειάζεται το σώμα και το μυαλό σας για να λειτουργήσει αποτελείται από υδατάνθρακες, λίπη ή και πρωτεΐνες. Ωστόσο, τα δομικά στοιχεία του σώματός σας μπορούν να ληφθούν μόνο από πρωτεΐνες.

Αυτό σημαίνει άλλωστε και η λέξη «πρωτεΐνη»: αυτό που είναι πρωταρχικής σημασίας.

Ένα ρόφημα πλούσιο σε πρωτεΐνες είναι, λοιπόν, ιδανική προσθήκη στην καθημερινή μας διατροφή, καθώς…

  • Θα ενισχύει τον μεταβολισμό σας και θα σας βοηθήσει να χάσετε λίπος πιο γρήγορα.

Η πρωτεΐνη είναι μακροθρεπτικό συστατικό, το οποίο, ο οργανισμός μας, χρειάζεται να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να το διασπάσει. Έχει υπολογιστεί ότι το 25% περίπου των θερμίδων των πρωτεϊνών καίγονται μόνο και μόνο για τον μεταβολισμό της πρωτεΐνης.

Με άλλα λόγια, όταν καταναλώνετε πρωτεΐνη, «αναγκάζετε» το σώμα σας να εργαστεί και να χάσει θερμίδες, χωρίς να χρειαστεί ούτε καν να ιδρώσετε!

Επίσης, η πρωτεΐνη μας βοηθά να αισθανόμαστε πιο γρήγορα χορτάτοι, μειώνοντας τις υπερβολικά συχνές λιγούρες και τις μερίδες στο πιάτο μας.

  • Ενισχύει τη διανοητική συγκέντρωση και την εργασιακή απόδοση.

Ο εγκέφαλός σας χρειάζεται πρωτεΐνη για να αποδώσει στο μέγιστο. Έχει αποδειχτεί ότι η κατάλληλη ισορροπία πρωτεϊνών μπορεί να αυξήσει αποτελεσματικά την ντοπαμίνη, την ουσία που ρυθμίζει τη διανοητική συγκέντρωση και τη μνήμη.

2. Κρεατίνη

Η κρεατίνη αποδεδειγμένα αυξάνει τις αθλητικές επιδόσεις σε αναερόβιες δραστηριότητες υψηλής έντασης, καθώς και τη δύναμη σε νεότερους άντρες.

Τι ισχύει, όμως, για άντρες άνω των 40;

Παλιότερες αλλά και νεότερες έρευνες έχουν αποδείξει ότι μπορεί να ωφελήσει και άντρες μεγαλύτερης ηλικίας – ίσως μάλιστα και περισσότερο.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 1998, που δημοσιεύθηκε στο “Journal of Applied Physiology”, η ικανότητα του ανδρικού σώματος να απορροφά κρεατίνη μεγαλώνει όσο περνούν τα χρόνια, παρά μειώνεται. Αυτό σημαίνει πως η λήψη κρεατίνης σε άνδρες άνω των 40 έχει πολύ καλύτερα αποτελέσματα από ό,τι σε άντρες 10 ή 20 χρόνια νεότερους.

Να θυμάστε πως όσο μεγαλώνετε, χάνετε μυϊκή μάζα, ακόμη κι αν διατηρήσετε την ίδια ένταση και τακτικότητα στην άσκησή σας.

Πώς μπορεί, λοιπόν, να σας ωφελήσει η κρεατίνη;

Κατ’ αρχάς, όταν συνδυάζεται με τακτική άσκηση, ιδιαίτερα με προπόνηση αντίστασης (βάρη), μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε ή και να αυξήσετε τη μυϊκή σας μάζα, βελτιώνοντας παράλληλα τη σύνθεση των ιστών του σώματος.

Παράλληλα, συμβάλλει σημαντικά στη διατήρηση καλής εγκεφαλικής λειτουργίας και στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης νοσημάτων όπως η άνοια. 5 γραμμάρια κρεατίνης μετά από κάθε σας προπόνηση ή μετά το πρωινό σας είναι υπεραρκετή για εξαιρετικά αποτελέσματα.

3. ΖΜΑ

Ο κακός ύπνος είναι ό,τι χειρότερο για τη μέση ηλικία. Επιταχύνει τη γήρανση και επιβαρύνει σημαντικά κάθε λειτουργία του σώματος, ιδιαίτερα το νευρικό σύστημα.

Κι εδώ είναι και η αξία ενός συμπληρώματος ZMA υψηλής ποιότητας.

Το ZMA είναι συμπλήρωμα διατροφής με έναν καλά μελετημένο συνδυασμό ψευδαργύρου, μαγνησίου και βιταμίνης Β-6, που έχει αποδεδειγμένα εξαιρετικά ευεργετική επίδραση στην ποιότητα του ύπνου.

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι το μαγνήσιο υποστηρίζει σημαντικά το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα, το οποίο βοηθά το σώμα να ηρεμεί και να χαλαρώνει, ενώ, όταν συμπληρώνεται με ψευδάργυρο, βελτιώνει σημαντικά την ποιότητα του ύπνου.

Ο ψευδάργυρος, επίσης, συμβάλλει στη διατήρηση υψηλών επιπέδων τεστοστερόνης.

4. Κουρκουμάς

Πασίγνωστος για τις αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικές του ιδιότητες, ο κουρκουμάς βοηθά στην πρόληψη ή την επιβράδυνση της βλάβης που προκαλούν στα κύτταρα το στρες και διάφοροι περιβαλλοντικοί παράγοντες, ενώ μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη στους άνδρες.

Διάφορες μελέτες αποκάλυψαν ότι ο κουρκουμάς συμβάλλει σημαντικά στη διαχείριση του άγχους και στην αντιμετώπιση των αρνητικών συναισθημάτων, ενώ ενισχύει την ανδρική λίμπιντο.

Ιδιαίτερα ευεργετική επίδραση έχει, επίσης, σε άνδρες που αθλούνται τακτικά, καθώς καταπραΰνει τους καταπονημένους μυς και συμβάλλει στην ευκαμψία και την ευλυγισία τους.

5. Προβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι ζωντανοί οργανισμοί που βοηθούν το έντερό μας στην αντιμετώπιση επιβλαβών βακτηρίων. Είναι πασίγνωστα για την ευεργετική τους επίδραση στο πεπτικό μας σύστημα, καταπολεμώντας τα πεπτικά έλκη, τη γαστρίτιδα και άλλες ατροφίες του στομάχου.

Γνωρίζατε όμως ότι αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία για την υγεία των αντρών που έχουν περάσει τα 40;

Τα προβιοτικά βοηθούν πολύ στην απώλεια βάρους – πολύ σημαντικό όφελος για άνδρες μεγαλύτερης ηλικίας, στους οποίος ο μεταβολισμός τείνει να επιβραδύνεται. Μια μελέτη αποκάλυψε ότι η λήψη τουλάχιστον δύο τύπων προβιοτικών για 8 εβδομάδες βοήθησε σημαντικά στην απώλεια βάρους σε άτομα τέτοιας ηλικίας, ως προσθήκη σε μια προσεγμένη διατροφή.

Παράλληλα, είναι αποδεδειγμένο ότι μειώνουν τη χοληστερόλη, προστατεύοντας έτσι την υγεία του καρδιαγγειακού μας συστήματος, ενώ η καλύτερη λειτουργία του πεπτικού αυτομάτως δυναμώνει τις άμυνες του οργανισμού.

Τα προβιοτικά βελτιώνουν, επίσης, την οστική πυκνότητα – πολύ πιο αποτελεσματικά μάλιστα από το γάλα.

6. Βιταμίνες Συμπλέγματος Β (B-Complex)

Κλείνουμε τον κατάλογο με τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, που είναι απολύτως απαραίτητες για κάθε άντρα άνω των 40 ετών.

Όσο μεγαλώνουμε, μειώνεται το γαστρικό υγρό στο στομάχι μας. Αυτό, με τη σειρά του, μειώνει τη ικανότητα του οργανισμού να μεταβολίζει σωστά και να απορροφά τις θρεπτικές ουσίες που χρειάζεται.

Αξίζει να σημειώσουμε και κάτι ακόμα. Για να μετατρέψουμε τις θερμίδες από υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη σε ενέργεια που μπορεί να χρησιμοποιήσει το σώμα σας, χρειαζόμαστε μια σειρά από βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων οι άνδρες άνω των 40 ετών χρειάζονται, σε ημερήσια βάση, τις εξής βιταμίνες του συμπλέγματος Β:

  • 1,2 mg θειαμίνης, γνωστή και ως βιταμίνη Β1, συμβάλλει στη μετατροπή της γλυκόζης σε ενέργεια στο αίμα. Βοηθά επίσης στην πέψη των πρωτεϊνών και των λιπών.
  • 1,3 mg ριβοφλαβίνης, ή βιταμίνη Β2, που επιδρά ευεργετικά στο νευρικό σύστημα, συμβάλει στον μεταβολισμό του σιδήρου, προστατεύει τα κύτταρα από το οξειδωτικό στρες και καταπολεμά το αίσθημα κόπωσης.
  • 16 χιλιοστόγραμμα νιασίνης, ή βιταμίνη Β3, βοηθά στη μετατροπή των τροφών σε ενέργεια, ιδίως των λιπαρών και των πρωτεϊνών.
  • 1,7 mg βιταμίνης Β6, που συμβάλλει σημαντικά στην εύρυθμη λειτουργία του εγκεφάλου, τη μεταφορά οξυγόνου σε όλο το σώμα και την παραγωγή ορμονών που επηρεάζουν τη διάθεση και τον ύπνο.
  • 400 μg φυλλικού οξέος, γνωστή και βιταμίνη Β9, είναι απαραίτητο για την παραγωγή νέων κυττάρων, ιδίως ερυθρών αιμοσφαιρίων, ενώ προστατεύει δραστικά την υγεία του καρδιαγγειακού μας συστήματος.
  • 2,4 μg βιταμίνης Β12: μια απολύτως απαραίτητη βιταμίνη για τη συνολική υγεία του νευρικού συστήματος.
  • και 5 mg παντοθενικού οξέος, δηλαδή βιταμίνης Β5: βοηθά το σώμα να μετατρέπει σε ενέργεια πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λίπη για να συντηρήσει τους ιστούς και τα όργανα του σώματος σε καλή κατάσταση, ενώ συμβάλλει και στην υγεία του πεπτικού συστήματος, στον μεταβολισμό της χοληστερόλης, ενισχύοντας παράλληλα τη διαδικασία επούλωσης των τραυμάτων στην επιδερμίδα.

Παρότι το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αυγά, τα δημητριακά, τα φασόλια και οι ξηροί καρποί είναι πλούσιες πηγές βιταμινών Β, θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι δεν είναι πάντα εύκολο να διατηρούμε τη διατροφή μας ισορροπημένη και όσο πλούσια θα θέλαμε από θρεπτική άποψη.

Επιπρόσθετα, πολλά από τα τρόφιμα που είναι σήμερα διαθέσιμα στην αγορά δεν έχουν την ίδια θρεπτική αξία με αυτή που είχαν στο παρελθόν.

Επομένως, ακόμη κι αν είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί στη διατροφή μας, η επάρκεια σε βιταμίνες δεν είναι πάντα δεδομένη.

Ένα πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα διατροφής, λοιπόν, μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες σε βιταμίνες Β καθημερινά. Σε συνδυασμό με ισορροπημένη διατροφή και άσκηση, θα διατηρήσει άριστη την ικανότητα του σώματος να απορροφά και να μεταβολίζει θρεπτικά στοιχεία από τις τροφές.

Η Ιδανική Ηλικία για ένα Νέο Ξεκίνημα

Από πολλές απόψεις, τα 40 είναι το κατώφλι της πιο παραγωγικής ηλικίας για τον άντρα. Φροντίζοντας το σώμα μας και εξασφαλίζοντας τα κατάλληλα θρεπτικά συστατικά για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού, μπορούμε να διατηρήσουμε και, γιατί όχι, να αυξήσουμε το σφρίγος μας και να βελτιώσουμε σημαντικά τη φυσική μας κατάσταση.